Monday, April 26, 2010

Terence Conrans storslagna böcker om trädgård

Den här helgen har jag varit ute i trädgården och gjort ett riktigt ryck, bl a grävde jag upp tre stora japanska gräs och delade. De hade blivit så stora att man inte kom fram till ytterdörren utan att behöva gå en omväg ut på gräsmattan. Vilket jobb, fick använda både såg, lånade spadar och gräv hjälp från mina grannar. Tror jag sabbade sågen dessutom. Men nu är det gjort och nu står de där i flera mindre tuvor och med en betydligt bättre placering. Förhoppningsvis klarar de min behandling och blir höga och snygga under senare delen av sommaren.
För er som är trädgårdsintresserade så har jag några bra böcker som jag gillar och gärna kikar igenom då och då för inspiration. Jag är speciellt förtjust i Terence Conrans stora härliga böcker som visar trädgårdar över hela världen och inte i det lilla 'pelargonformatet' utan snarare i det stora formatet. Sen får man själv omvandla idéerna så det passar på sin egen lilla plätt, mycket roligare på det hållet tycker jag.

'The Essential Gardenbook' av Terence Conran och Dan Pearson har jag skrivit om tidigare, men den är fortfarande en källa för inspiration hos mig. Det var bl a här jag fick mina idéer till att använda japanska gräs från början. För något år sedan kom en värdig efterföljare, vet inte om det är tänkt att vara en efterföljare men för min del blev det så, 'Trädgårdsdesign för 2000-talet' (eng titel Outdoors, The Garden Design Book for the Twenty-first Century) av Terence Conran och Diarmuid Gavin. På min senaste Londonresa utökade jag samlingen med 'Planting' också av samma författare. Fantastiskt inspirerande bok den också. Bilderna nedan är mina egna.

No comments:

Post a Comment