Sunday, May 9, 2010

Wabi Sabi - är det jag?

Under en av våra bloggträffar kom diskussionen fram angående wabi sabi. Jag har nämligen köpt ett drivvedsbord, ska visa er det senare. Men jag ska vara ärlig och säga att jag inte tänkt så mycket på betydelsen av wabi sabi. Sen gick jag in och på Sköna Hem, som skrivit en hel del om det här, och började fundera på om jag är det. Jag gillar det naturliga och uppskattar skönheten och enkelheten. Jag är också väldigt förtjust i vackra okonstlade dekorationer som kommer från naturen, som blommor, grenar, stenar m m. Men det ska vara i sparsamma mängder så att det blir harmoniskt. Jag gillar det enkla och tycker att saker och ting har sin plats och funktion och har stor respekt för historiken. Jag gillar också rena material som glas, sten och trä (och betong!). Men sen stod det i den här artikeln att man gillar när saker är slitna och har patina (nja) och dessutom att om man är wabi sabi så vill man gärna diska för hand med trädiskborstar (??). Nej, nej... det där är inget för mig! Bilder från Sköna Hem.

No comments:

Post a Comment